Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: melissia - Toukokuu 10, 2015, 18:37:15



Otsikko: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: melissia - Toukokuu 10, 2015, 18:37:15
Moi,

Mitäpä rengasta / renkaita suosittelette V11 Sportiin?

T : Sami S


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 10, 2015, 19:46:14
Radalle, matka-ajoon, kirkonkyläkurvailuihin vai mutkaiselle maantielle?


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: melissia - Toukokuu 10, 2015, 21:56:36
Matka-ajo mukaisella maantiellä!


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 10, 2015, 22:09:50
Pirelli Angel Gt on juuri ajomääritteesi mukainen kumi.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Jani Janhunen - Toukokuu 11, 2015, 00:18:46
Vajaan yhden ajokauden perusteella pointsit em. Pirellin Angel GT:lle. Grison alla ainakin toimivat mainiosti verrattuna ensiasennuskumeihin, sekä kuivalla että todella märälläkin alustalla.

-Jani


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: GuzGuz - Toukokuu 11, 2015, 00:35:20
Pirellin Angel Gt on testien mukaan erinomainen valinta.
Michelin Pilot Road 3 tai 4 on myös.
Kulutuskestävyys huippua ja märkäpito, pitävät muotonsa kuluneenakin ja huippua kaikilta ominaisuuksiltaan.
Itse päädyin just mielestäni edulliseen Calin takarenkaaseen (PR3) mprengas-onlinesta.
Tulevat Saksasta, hinnat sisältää postikulut ja tuodaan kotiovelle.
Toimitusaika jää nähtäväksi, lupaavat viikossa.
Asennuspaikkojen hinnoissa muuten on huimia eroja, 10-35e/ rengas.
Stormilta olisi saanut tilaamani asennettuna 183e (150/70 ZR 17 vyörengas).
Mutta päädyin tilaamaan 132,30e mprenkaasta ja 10e lupasi paikallinen asennusliike veivata paikalle.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: JuhaV - Toukokuu 11, 2015, 08:55:28
http://mprenkaat.fi/moottoripyoran-rengastestit.html


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: aj@ - Toukokuu 11, 2015, 09:07:47
Bellassa on GT:t. Olen ajanut erilaisilla  pyörillä lukuisat kilometrit, mutten koskaan paremmilla renkailla.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Vierailija - Toukokuu 11, 2015, 09:40:21
Ei se Angel GT hassumpi rengas ole, mutta ei ihan niin kestävä kuin väittävät. Meikäläisen (hyvin rauhallisessa) ajossa kestivät 16107 km, viimeiset 1000 km kyllä vaikeita.
Aikaisemmin oli Pirelli Diablo Strada (jota on vieläkin edullisesti saatavana), ajossa melko lailla sama kuin Angel GT, kestävyydestä ei ole tietoa, kun tulivat mopon mukana.
Nyt alla Michelin Pilot Road 4, ajettu vasta 684 km joten ei kommenttia.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 11, 2015, 09:43:32
Siis onko kyse etu- vai takarenkaasta? Yhdellä takakumilla yli 16 tonnia? Ei tuollaista siis tulekaan mulle.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: melissia - Toukokuu 11, 2015, 12:18:58
Kiitokset hyvistä vinkeistä. Pirkko Angel GT:tä lähden kyselemään. Pirkko = Pirelli  :)


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: aj@ - Toukokuu 11, 2015, 13:00:49
Jos rengas kestää takana n. 10 tkm, homma on ok. Kesto ei muutenkaan ole ykköskriteerini, vaan turvallisuus kaikissa olosuhteissa. Renkaissa ja niiden vaihtotiheydessä on ihan turha harjoittaa säästämistä. Jos ajetaan ristikudosrenkailla rauhallisesti ( kuten Calilla ), saattaa joku ME 880 tai Misukka kestääkin sen 20 tkm, mutta se onkin ihan toinen juttu ja turvallisuusnäkökohdat on siinäkin huomioitava.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Vierailija - Toukokuu 11, 2015, 13:28:35
Siis onko kyse etu- vai takarenkaasta? Yhdellä takakumilla yli 16 tonnia? Ei tuollaista siis tulekaan mulle.

Sekä että (eikä ole lähelläkään ennätystä) - huom! rauhallinen ajotapa ja pienet tehot.  :)


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Vierailija - Toukokuu 11, 2015, 21:34:52
<snip>
Jos ajetaan ristikudosrenkailla rauhallisesti ( kuten Calilla ), saattaa joku ME 880 tai Misukka kestääkin sen 20 tkm, mutta se onkin ihan toinen juttu ja turvallisuusnäkökohdat on siinäkin huomioitava.

Käsitykseni mukaan vyörengas on kestävämpi.
Ja nykyrenkaissa on sen verran pitoa, että mutkateilläkään ei kvasi-laillisillakaan nopeuksilla ole mitään hätää. Enkä ole huomannut loppuun kuluneenkaan renkaan pidossa ongelmia, mutta ajo-ominaisuudet kärsivät niin, että sen kyllä huomaa - ja kuviota on ollut vielä jäljellä!


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Pekka - Toukokuu 12, 2015, 00:58:49
Nytkään en voi Guzzin renkaita kehua kun omissa ei ole noin leveää vannetta kummassakaan.
Viime syksynä kummiskin käytiin muilla leluilla kiertelemässä Alpeilla ja mennen tullen ajettiin muutama kierros
Nurburgringillä. Alla oli Metzelerin Kiinassa valmistetut  Z6- renkaat. Ei ole minulla ainakaan vielä mitään
vastaansanomista noihin. Niillä ajaisi ainakin pari samanlaista reissua kulumisen puolesta, ei ollut pito-ongelmia
 ja hinta on kohdallaan.

http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/ActiveTab/shopping/ActiveLink/1/Search/1/breite/180/hoehe/55/felge/17/hersteller/METZELER/profile/Z6/StartRow/0/motorradreifen.html


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 12, 2015, 06:16:38
Rouvan Triumphista loppui viime kesänä radalla pinta Metukasta. Keskeltä loppui kumi. Oli kyllä ihan selkeästi havaittavissa pidon puutteena avauksissa. Luikerteli jo niillä tehoilla. Nyt olis käytetty Rosso Corsa alla, ei ole paljoa vaan kerennyt kokeilemaan.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Marko - Toukokuu 12, 2015, 08:52:32
[ kuva kuluneesta pirellistä ]

on muuuten kohtuu loppuun ajettu pirelli.. :-o

Mulla olis loppunnu pokka jo kauan ennen tuon kuvan ottamista!

ja Metzelerin Z6:sta olisin minäkin tarjonnut yhdeksi vaihtoehdoksi. Kestää ajaa. ainoa miinus (niinkuin monessa muussakin tämänpäivän renkaassa) on, että keskellä ei ole uraa, josta voisi ennustella paljonko on pintaa jäljellä.

Eikä ollu muuten kalliit tuola mynetmotossa, jonka Pekka laittoi. Jos rengas pitää saada heti-kohta alle, kannattaa katsella kotimaasta. Ulkomailta toimitus voi olla mitä vaan viikosta neljään.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 12, 2015, 09:28:52
Kaikenmoisia testivoittajia tässä välillä kokeillu mutta aina on saanu Z6:een palata.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 08, 2019, 20:26:25
Löytyi tämä vanha V11 rengasaiheinen keskustelu. Omaan V11 lemppariin tulee nyt tulevan kesällä eteen renkaan vaihdot jossain välissä. Tarkoitus on ajaa radalla sekä työmatkaa (ei sateella). Ehkä valinta voisi olla katulaillinen ja ratakelpoinen rengas. Esim. Pirellin Diablo Super Corsa tms eli liki ratarengas. Itse pohdinnan aihe koskee takarenkaan leveyttä. Ohjekirjan mukainen on 180 mm, mutta tilaa takahaarukassa olisi, vaikka 200 mm leveälle kumille. Onkohan kenelläkään kokemusta "ylikokoisesta" takarenkaasta V11 Guzzissa. Tälle idealle on kaksi syytä, ajo-ominaisuudet ja ulkonäkö. Isompi kehä tarkoittaa isompaa pitopintaa. Ehkä myös isompi rengasmassa tukisi hieman matalampaa rengaspainetta, joka myös osaltaan voisi kasvattaa pintopintaa. V11 on iso ja painava pyörä sporttisellaiseksi. 180 mm rengas tuossa massassa ja rungossa on hieman erikoinen esitys, vaikka sille voi toki löytyä joku järkiselityskin. Saa ottaa kantaa ;D.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 08, 2019, 21:34:59
Lainaus
Onkohan kenelläkään kokemusta "ylikokoisesta" takarenkaasta V11 Guzzissa. Tälle idealle on kaksi syytä, ajo-ominaisuudet ja ulkonäkö. Isompi kehä tarkoittaa isompaa pitopintaa.
Pitopintaa on käytännössä vähemmän ja reunoja ei voi edes käyttää. Ulkonäkökään ei erityisemmin hurmaa sillä rengasmittaa kapeampi vanne syö leveyden.
Yleinen harhaluulo että leveämpi kumi antaisi jotain etua jos vanneleveyttä ei kasvateta samassa suhteessa.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 08, 2019, 22:49:49
Minkä levyinen vanne on? Sille sitten löytyy suositukset.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 09, 2019, 09:45:41
Vanteesta löytyy merkinnät 17 MT 5,50 DOT E. Tuumia tarkoittanee tuo 5,50 ja vanteen sisäleveyttä (rim) Näyttää olevan Brembon merkinnät aluvaluvanteessa.  Vanteen ulkoleveys oli mitattuna 15,9 cm. Tuo 5,5 tuumaleveys on metrimitalla noin 14 cm. Pitää mitata, kun rengas on pois vanteelta, mikä tuo sisämitta on todellisuudessa. Yhden taulukon mukaan 180/55 17 renkaalle on oikea vanne 5,5-6,0 leveä. Joku liikkumavara vanteiden leveydessä eri renkaille näyttää olevan. Mprenkaat storen vannetaulukon mukaan 200/60 renkaalla on suositus 5,5 leveä vanne ja minimi 5,0.

Alla takana on nyt Metzlerin Roadtec 180 55 ZR 17. Made in Kiina. Mikähän luku renkasssa merkkaa vanneleveyttä, ei ole vielä selvinnyt.

Oman kokemuksen mukaan renkaan pitoon eniten vaikuttava (kuskin käsissä oleva) muuttuja on rengaspaine. Sen huomaa erityisesti auton talvirenkaissa. Liian iso tai kuormaan nähden tarpeettoman suuri rengaspaine syö laaturenkaankin pidon kertaheitolla. Erityisesti rengasliikkeissä laitetetaan pääsääntöisesti liikaa painetta jostain kumman syystä. Vaimon autoon, kun tuli uudet (tosin halpisrenkaat) niin liikkeen jäljiltä olevilla ylipaineilla suti tyhjää joka lähdössä talvikeleillä. Kun rangaspaine laitettiin ohjeelliseen minimiin tai vielä 0,1 - 0,05 baria alle sen tilanne korjaantui oleellisesti. Kuski painaa n. 60 kg + käsilaukku kuormana ;D. Kolme talvea on nyt ajettu noilla kumeilla.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 09, 2019, 18:47:27
Vanteesta löytyy merkinnät 17 MT 5,50 DOT E.
Alla takana on nyt Metzlerin Roadtec 180 55 ZR 17. Made in Kiina. Mikähän luku renkasssa merkkaa vanneleveyttä, ei ole vielä selvinnyt.

Vanteen ja renkaan kokomerkintä ei suoraan kerro, mikä on sopiva yhdistelmä. Tätä varten rengas- ja vannevalmistajat ovat sopineet asioista keskenään.
Yhteensopivuuksista on luotu taulukko, yksi sellainen on liitteenä. Taulukon suosituksia noudattamalla rengas- ja vanneyhdistelmän pitäisi toimia
tarkoitetulla tavalla. Muut yhdistelmät ovat normeista ulkona ja siten ollaan tuntemattomilla alueilla ja vastuu siten kokeilijalla.
Kannattaa huomata, että renkaan profiili ja vanteen halkaisija vaikuttavat suositeltuihin leveyksiin.
Moottoripyörille ja autoille on omat sopivuustaulukkonsa.

Itse ajelin pitkään radalla tavallisilla katurenkailla. Silloin selvisi, ettei katurenkaan painetta kannata pudottaa kovin pieneksi ainakaan takana.
Mukavuuspainotteisen renkaan runko ei enää pysynyt ryhdissä.
Rata-ajeluun tarkoitetut renkaat taasen osoittautuivat liukkaiksi kadulla varsinkin viileällä kelillä. Siviiliajossa ne eivät ikinä saavuta suunniteltua
toimintalämpötilaansa ja pitokin voi silloin jäädä heikoksi.
Tavallinen katurengas pitää heti kylmänäkin, myös radalla.
Optimiratkaisu oli hankkia toiset vanteet.

https://d1ykpo4jhzi0cx.cloudfront.net/download/1527582535410/metzeler_tdb_2019_lr.pdf


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 09, 2019, 19:56:18
Samoja taulukoita tuli tänään tutkailtua. Pitään nyt vähän syvällisemmin perehtyä tähän rengas sekä rengaspaineasiaa, kun kerran suunsa on avannut ;D .

Tässä samalta sivustolta suuntaa antava vannekoko- ja rengassopivuustaulukko:
https://www.dropbox.com/s/grzmemyk3uwtcis/moottoripyora_vannekoko.jpg?dl=0

Rengaspaineet on yleensä annettu ohjekirjossa vakiona, paineet kuskille ja kyytiläisen kanssa.
Ensimmäistä kertaa on nyt Aprilia RSV Mille R:n ohjekirjassa tullut tyrkylle ohjeet joukolle eri valmistajien renkaita ja painesuositukset vaihtelevat välillä 1,9 - 2,8 bar (!!!)  takarenkaassa ja eturenkaassa 2,1 - 2,5 bar.

Lisäksi on radalle annettu omat painearvot. Toki nyt viitataan siihen mikä oli rengastarjonta 2003, mutta itse idea on olemassa edelleen ja mielenkiintoinen juttu. Esimerkkinä ohjekirjasta Dunlop Sportmax takarengas 180/55 17: kadulla pelkkä kuljettaja 2,5 bar, kyytiläisen kanssa 2,8 bar ja yksin radalla 1,9 bar.  Ratapaineet olivat haarukassa 1,9 - 2,1. Eli suosituspaineiden erot liki 1 bar?!

Ratarenkaista kylmänä on varoitettu aikaisemminkin. Ne tosiaan pitävät vain lämpimänä.
Tähän V11 valitsen sport touringrenkaat, kun se on kuitenkin se työjuhta, jolla tulee ajettua myös työmatkoja. Suomen kesä on tunnetusti kylmä ja vähäluminen. Aprilia RSV Mille R saa sitten ratakelpoiset katulailliset renkaat.

Pitää tehdä muutamaan rengasliikkeeseen tästä kysymykset, mitä sanovat sopivasta renkaasta tuolle V11 vanteelle.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: klassikko - Maaliskuu 10, 2019, 22:33:35
Omaa kokemusta, Guzzi koneisella Ghezzi Brianilla ajelin alkuun pehmeillä  (ehkä enempi rata-ajoon tarkoitetuilla ja lehtitestien mukaan parhailla) sport-renkailla ja tykkäsin mutta oli turhauttava vaihdella renkaita 4 -6 tonnin välein. Omaan nykyiseen sujuvan vauhdikkaaseen mutka-matka-ajoon on juurikin sport touring renkaat täysin riittävät ja kestävät ainakin useita tonneja enemmän kuin sportit. Aion tehdä samoin myös ensikesän itselle uuden pyörän kanssa. 999 Ducati saa alleen alkuun sport renkaat ja kun pyörä on "kesytetty" (?) ja alkuvouhotus ohi niin sitten ns. järkevämmät ja käyttöön sopivammat sport touringit alle.. muutoinkin tee ns, superbikestä touringin..t juise    jk. Museo Laverda saanee suunnitellulle pidemmälle keskieuroopan reissulle huonojen Avonien tilalle Contin Road Attack 2cr,t / Classic Attacit jotka ovat radiaalit tai jos ei niitä löydy niin sitten testien kakkosen, pilot activ michelinit..


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 11, 2019, 20:15:50
Kaksia vanteita ei liene tarkoituksen mukaista hankkia, vaan on eri pyörät maantielle ja radalle. Sitten välillä roolit vaihtuvat päikseen toisin perin. V11 renkaat ovat maantieajossa kuluneet keskeltä ja Apikan RSV Millen renkaat sivuilta. Molemmissa ovat renkaat aika rupisessa kunnossa. V11 renkaat ovat äkkiseltään katsottuna vielä jonkinlaisella kulutuspinnalla, mutta tarkempi syyni kertoi myös jotain muuta. Kuluminen lisäksi keskilinjan sivuilla epätasaista, vähän porrasmaista pykälää urien reunoilla, etummainen lamellin reuna on liki millin tasolla ja takimmainen ehkä vielä 2-3 milliä:

https://www.dropbox.com/s/jx85uqf1gdv4uwm/20190311_183507.jpg?dl=0

Molemmat saavat mennä vaihtoon ennen kesää.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 11, 2019, 22:48:37
Kaksia vanteita ei liene tarkoituksen mukaista hankkia, vaan on eri pyörät maantielle ja radalle.

Niin mutta kun oikeastaan vanteita pitäisi olla kolmet, useamman päivän rata-ajeluun ei ole aina yksi rengassatsi riittänyt.
Niillä yksillä vanteilla kun on ne siviilirenkaat.
Tai oikeastaan vielä yhdet, sadekelille.
Pro-kuskit toki tekee rengastyöt varikolla.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 11, 2019, 23:37:26
Lainaus
Pro-kuskit toki tekee rengastyöt varikolla.
Vaivahan ei ole iso. Muutaman minuutin työ jos on työkalut matkassa.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 12, 2019, 09:52:54
Taitaa Pekaltakin sujua ihan mallikkaasti?
Hyvillä välineillä menee itseltäkin kyllä tavallinen vaihto hikoilematta varttiin, vaikkei pro olekaan. Siis puoli, ei kai siinä kiirettä tarvi pitääkään.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 12, 2019, 19:00:16
Omassa harrasteajelussa en ole saanut renkaita päivässä ajettua loppuun, en edes kahden päivän leirillä.
En sitä ole kyllä myöskään osannut pitää ongelmana ;).
Nyt kun mp- ja kuljetuskalusto alkaa olla kuosissa, voi ottaa kyllä varamoottoripyörän mukaan ;D.
Ensi kesälle kootaan Gruppolle omaa ryhmää rataharjoitteluun. Tarkempaa tietoa on tulossa pian eri kanavista.
Tervetuloa vaan joukkoon.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: antero mäkelä - Maaliskuu 12, 2019, 19:07:42

Ensi kesälle kootaan Gruppolle omaa ryhmää rataharjoitteluun. Tarkempaa tietoa on tulossa pian eri kanavista.
Tervetuloa vaan joukkoon.


Saako tulla Yamahalla ?


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 12, 2019, 20:33:39
Eikun mukaan vaan. Pyörällä ei ole väliä, kunhan taskusta löytyy Gruppon jäsenkortti ;D. Tarkempaa infoa tulee varmaan kotisivuille  viikon sisällä.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 17, 2019, 12:11:39
Rengasvaihtoehtojen selvittely on hieman edennyt. V11 5,5 tuuman vanteelle voisi olla kaksi ratkaisua:180/55 tai 190/50 ZR 17. Mm. Ducati matkasportissa (ST4Sssä) on suosituksena tuo 190/50 rengas 5,5 vanteella. Edelleen kiinnostaisi, jos jollain on kokemusta rengaskokeilusta ja valinnoista V11 osalta. Rengas on todennäköisesti Pirellin matkasporttiin sopiva Angel GT, joka on keskeltä kestävämpää ja reunoilta pehmeämpää kumiseosta. Tuolla pitäisi pärjätä maantiellä ja moottoriradalla.

https://mprenkaat-store.com/angel-18055-73w-takarengas-p-15400.html

Tuli myös mitattua sekä V11 ja Rsv millen takarenkaiden todellinen rengasleveys nykyisillä molemmissa olevien 180/55 17 ZR renkaiden osalta. V11 5,5 vanteella todellinen rengasleveys oli lähes millillleen se 180 mm. Apikan 6 tuumasella vanteella todellinen leveys olikin melko tarkalleen 200 mm eli isolla vanteella rengas on "levähtänyt" vanteen mittoihin, joka oli pienoinen yllätys. Piti mitata pariinkin kertaan menikö oikein. Asiahan vaikuttaa myös renkaan profiiliin. 200 milliin levinnyt 180 rengas mahtuu juuri ja juuri tuohon. Ketjun ja renkaan välissä on tilaa noin 3 milliä, joka tuntuu hieman niuhkahkolta pelivarana.  Apriliaan valinnen Pirellin Diablo Rosso Corsan, joka toimii myös kylmänä paremmin kuin ns ratarenkaat. Aprilan ohjekirja tarjoaa myös 190/55 sekä 190/50 rengasvaihtoehtoja pyörään. Ratakäyttöön näyttää olevan suosituksena jostain syystä matalampiprofiilinen eli 190/50.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 17, 2019, 19:29:01
rengas on "levähtänyt" vanteen mittoihin, joka oli pienoinen yllätys.

Oliko molemmissa saman valmistajan samanlainen rengas?
Jos ei, mielestäni melko turhaa mittailla muuten kuin harjoituksen vuoksi.
Saman valmistajakin samalla kokomerkinnällä olevista, eri tyyppisistä renkaistakin, löytyy erilisia leveyksiä ja profiileja.
Käyttötarkoituksen mukaan. Siksikin on olemassa  se sopivuustaulukko.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 17, 2019, 19:59:28
rengas on "levähtänyt" vanteen mittoihin, joka oli pienoinen yllätys.

Oliko molemmissa saman valmistajan samanlainen rengas?
Jos ei, mielestäni melko turhaa mittailla muuten kuin harjoituksen vuoksi.
Saman valmistajakin samalla kokomerkinnällä olevista, eri tyyppisistä renkaistakin, löytyy erilisia leveyksiä ja profiileja.
Käyttötarkoituksen mukaan. Siksikin on olemassa  se sopivuustaulukko.

Eri merkkiset renkaat ovat kyseessä. Vaikea on uskoa, että tämä on kovin hyvä asia, että 180 leveä rengas on levinnyt 200 milliseksi. Vähän olisi ison sorttiset toleranssit.

https://www.dropbox.com/s/y3qb3l2d6mridro/moottoripyoran-rengas-vanne-taulukko.jpg?dl=0

Tuon taulukon mukaan 6 tuuman levyisen takavanteen (17" halkaisija) suosituksen alarajalla on 180 leveä rengas ja ylärajana 210 leveä.
Kaippa ollaan viitattu samaan taulukkoon.

Mittausharrastusta tuli jatkettua myös muiden takapyörien leveyden osata, jälkimmäinen luku mitattu. Cali 140/144, Duksu 180/180. Eli aika samoilla "haminoilla"  mennään tällä otannalla. Ducatissa oli sama 5,5 leveä takavanne kuin V11, mutta rengasmerkki oli eri.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 17, 2019, 21:33:09
Ihan noin käytännössä Mille tuskin tarvii 200mm kumia tai edes 190. Pyörä ei ole järin tehokas tai painava (verrattuna muihin aikansa tonnisiin). Lisäksi oman muistikuvani mukaan, varsin ketterä. Olen ajellut tuollaisella joskus reilut kymmenen vuotta sitten. Eli en usko oikein ajettavuuden ainakaan paranevan takarengasta levittämällä. Siihen aikaan taidettiin yleisesti laitella Metzin Z6-kumeja.


Otsikko: Vs: Renkaat V11 Sporttiin
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 18, 2019, 20:21:05
Tarinahan lähti siitä, että vannelevys ohjaa rengasvalintaa. Ihan nyt johdonmukaisuudesta liikkeelle lähdettäessä voisi olettaa, että kapeampaan kapeampi ja leveämpään leveämpi kummi ja suositusten rajoissa sitten valinta. Ehkä tämä leveyspuoli on nyt käsitelty tällä erää.

Rekisteriote tarjoaa Apikkaa taakse 180/55R17 tai 190/50R17. Eli noilla pitäisi ainakin toimia. Ohjekirja tarjoaa vielä 190/55 eli korkeampaa profiilia. Sitten tuli vielä kontattua autotallissa ja katsottua mitä nyt alla on: Pirelli Diablo Super Corsa kokoa 180/60 17 eli profiililtaan pyöreämpi. Rengasliikkeen edustaja kertoi, että litteämpi profiili on vakaampi, jota suositteleen maantielle (sport touring). Kun taas pyöreämmän profiilin omaava rengas on mutka-ajossa ketterämpi liikkeinen. Asiaa koskeva kirjallinen evidenssi on vielä löytämättä.

Viime kesä tuli ajettua radalla Ducati 900 Sportilla, jossa oli sen 78 hp. Suorilla jäi omassa ryhmässä porukoista, mutta mutkissa pysyi mukana. Keskityinkin mutkien ottamiseen, kun kuulemma kaikki osaa ajaa suoralla kovaa ;). Toki pyörän alusta ja sen säätöjen puute ei ihan minun massaa kantanut. RSVssä on täysin säädettävä alusta ja ohjausvaste (öhlings) , hyvät brembon jarrut, ozin takoaluvanteet, Ankran titaaniputki sen perusmöhkön sijaan.  Erilaista hiilikuituhilua korissa ja on noin 10 kg perus Milleä kevyempi. V2 antaa tai ainakin on joskus antanut 128 hp, mutta päälle tulee hyvä vääntö 3500- 6500 rpm käyttökelpoisella välillä. Enpä usko että RSV4sta on enää ikävä ;D.